Heat molding

De flesta semi speed och speed skates är formbara genom värmning (heat molding). Genom att forma skon passar den bättre på foten och minskar tryck/skavsår.

Heat molding kan göras på olika sätt beroende på tillverkare, det vanligaste är värmning i ugn, men det förekommer även vattenbad.

Har du enskilda problempunkter som du inte får bukt med kan du få hjälp för några hundralappar hos bl.a. Nordic Sport i Köpenhamn.

Heat molding i ugn

Generella riktlinjer, kontrollera instruktionerna från tillverkaren av dina inlines om du är osäker! Allt sker på egen risk!

  • Värm ugnen till 80-90°C
  • Skruva av alla hjulen från skenan, men låt skenan sitta kvar på skon
  • Ställ in en sko i taget i ugnen, var mycket noga med att inga plastdetaljer rör vid värmeelementen eller andra delar i ugnen!
  • Låt skon stå i ugnen i 10-20 minuter, till den är så mjuk som du vill ha den
  • Sätt på dig skon (med strumpor) och snöra ordentligt med jämnt tryck hela vägen
  • Låt skon sitta kvar på foten tills den har svalnat och undvik att belasta skon med din kroppsvikt när den är varm, sitt därför gärna på en stol för att få en bra vinkel på foten
  • För att trycka ut enskilda punkter kan du t.ex. använda handtaget på en skruvmejsel för att trycka ut punkten, istället för att sätta skon på foten
  • Upprepa vid behov, det kan behövas många försök för att få det bra

Heat molding genom kokning

Generella riktlinjer, kontrollera instruktionerna från tillverkaren av dina inlines om du är osäker! Allt sker på egen risk!

  • Leta upp lämplig gryta, så stor att den rymmer en sko i taget
  • Fyll ca halva grytan med vatten, så att det inte rinner över när du lägger i skon, och låt koka upp
  • Förbered skon genom att knyta upp skosnöret och lägg ner den i kokpåsen du fick med från tillverkaren när du köpte skon
  • Lägg påsen i grytan och låt öppningen hänga ut över kanten
  • Låt sjuda under lock i 10-20 minuter
  • Ta upp påsen och sätt på dig skon (med strumpor). Snöra ordentligt med jämnt tryck hela vägen
  • Låt skon sitta kvar på foten tills den har svalnat och undvik att belasta skon med din kroppsvikt när den är varm, sitt därför gärna på en stol för att få en bra vinkel på foten