Lekar

  • Namnleken
    Med en eller flera bollar. ”Jag heter NN, vad heter du?” Alla får bollen minst en gång. Uttjatad, ingen höjdare bland barnen.
  • Svansjakt
    Alla får varsin svans som sätts i byxlinningen. Fånga de andras svansar och sätt fast på sig själv, tappar man sin svans åker man till trollmor och får ny.
    Utrustning: svansar (rivet lakan eller liknande)
  • Evighetssvansjakt
    Hälften av deltagarna får varsin svans som sätts i byxlinningen. De som har svans ska inte bli av med den, de som inte har svans tar någon annans och fäster på sig själv.
    Utrustning: svansar (rivet lakan eller liknande)
  • Berg & Dalar
    Trattkoner – tio på ena hållet tio på andra hållet. Två lag. Ena laget ska vända på ena hållet andra på andra hållet.
  • Hinderbana
    Slalom, Snurra 3 varv runt pinne, Limbo, genom passage, åka på ett ben, åka baklänges (krävs tränare som hjälper till), åka rakt fram, m.m. Sätt ihop en varierad bana, gärna med dagens övningar, 5-6 stationer brukar vara lagom
    Utrustning: Koner, Rep, Limbostativ
  • Snorkull
    En eller två tränare jagar barnen med ett rep eller annat äckligt, om något av barnen blir nuddade måste de åka till en hörna/kant/bas och göra en övning för att bli rena igen. Om de vill kan barnen få jaga.
    Utrustning: Rep
  • Trädkramarna
    Ett antal frizoner sätts upp (tex vertikal pinne). Den som jagar lämnar över jagandet när den får tag i någon. Den som är jagad kan när som helst ta tag i en frizon och kan då inte bli tagen, men det kan bara vara en person per frizon, så om där redan står någon måste denne ge sig iväg när nästa person kommer.
  • Under hökens vingar
    En hök utses som ställer sig mitt i salen. Övriga samlas vid ena kortsidan. Höken börjar leken med att säga: ”Under hökens vingar kom!”. De övriga deltagarna frågar: ”Vilken färg?!”. Höken väljer en färg och svarar tillexempel: ”Röd!”. Alla deltagare som har något rött i sin klädsel får fri lejd över till andra kortsidan. För de övriga gäller det sedan att ta sig dit utan att bli kullad av höken. Alla som blir kullade blir också hökar och leken fortsätter tills det bara finns en kvar eller alla blivit tagna.
  • Fiskenätet
    En person börjar som fiskenät, när den får tag i någon håller de varandra i handen och fortsätter jaga, till dess att det bara är en kvar som är jagad. Blir nätet för stort kan man dela upp i flera nät för att göra det svårare för övriga deltagare.
  • Spindeln
    En person är spindel, den som blir tagen fryses och kan inte längre röra sig, på så sätt bildas ett nät av frysta deltagare på planen, till dess att det bara finns en deltagare kvar.